Tefrent

25 t/m 26 maart 2017

Deelnemers

Angela Klein, Gerda van de Velde, Grazyna Lemmens, Marleen Sanders, Veerle Wils

Schilderijen: portret, abstract, figuratief, impressionistisch. Modeontwerp: creatief rond een thema. Op zondag 26 maart is er van af 14.00 uur akoestische muziek van Art Felixx.

Veerle Wils ( Reusel 1991) 

Veerle is een Nederlandse ontwerpster maar woont en werkt sinds vijf jaar in Antwerpen. Creativiteit zit haar in het bloed. Op jonge leeftijd was zij al actief op het gebied van zang, dans, toneel en zat zij eens “stil”, dan moest er al snel worden getekend, geschilderd of geknutseld. In de kinderklas en later op het jeugdatelier van de Academie der Schone Kunsten van Arendonk voelde Veerle zich als een vis in het water. Na de middelbare school koos zij voor een opleiding tot stylist op het Sint Lucas te Boxtel.  Hierna besloot zij zich te richten op het ontwerpen en maken van haar eigen creaties. Daarvoor volgde zij de opleiding modeontwerp aan de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten in Sint-Niklaas (B) waar zij in mei 2016 afstudeerde met haar collectie One Way Avenue, geïnspireerd op New York. Zij heeft haar eigen verbeelding/droom gebruikt om haar collectie tot stand te brengen. In haar werk zijn verschillende abstracte en concrete aspecten aanwezig die daar naar verwijzen. Zoals bijvoorbeeld de skylines, de impact van de overbevolking d.m.v. bepaald stofgebruik en het borduurwerk van het metrostelsel van New York. De industriële invalshoek van New York is goed terug te zien in de accessoires. De vormen zijn gebaseerd op de businesslook met een urban kantje. Dit is te zien in de broeken en rokken en in de veel gebruikte kraagjes. Het algemene beeld van de collectie is modern en draagbaar met een twist! Waarin voor ieder wel een favoriet te kiezen is. Thema’s die Veerle eerder ook heeft vertaald naar creaties zijn o.a. : Home Sweet Home en Pestdokter. Ook vervaardigde zij een aantal historische en etnische kostuums. 

Angela Klein (Den Haag 1956)   

Angela Klein schildert en tekent al vanaf de kleuterleeftijd. Geen enkel blanco oppervlak was veilig: lege pagina's in boeken en zelfs de binnenkanten van de deksels van puzzeldozen werden helemaal volgekrabbeld. Gezichten hebben haar altijd gefascineerd, bizar dat miljoenen mensen allemaal een ander gezicht hebben! Ze vindt het dan ook een uitdaging om haar modellen zo gelijkend mogelijk op het doek te krijgen, portretschilderen is in de loop der jaren een echte passie geworden. Ze probeert een al te realistisch, fotografisch beeld te vermijden. Het moet wel schilderachtig blijven en niet alleen een mooi plaatje van iemand zijn. Je moet bij wijze van spreken die persoon kunnen "voelen". Ze heeft veel getekend en geschilderd naar levend model, maar dat is niet altijd mogelijk. Enkele jaren geleden is zij begonnen aan een serie portretten van BN'ers, waaronder Paul de Leeuw, Humberto Tan, Kitty Courbois en Dick Bruna. Omdat het voor de meeste van deze mensen niet mogelijk was om lang te poseren heeft ze van hen allemaal een serie foto's gemaakt om naar te werken. Momenteel werkt zij aan een portret van Jeanine Hennis, de minister van defensie. Maar "gewone" mensen zijn natuurlijk minstens zo interessant als BN'ers, in feite is ieder persoon mooi om te schilderen!  Angela werkt dan ook graag aan portretten in opdracht. Momenteel is ze zeer geïnspireerd door haar 2 jarige kleindochter en tekent en schildert veel kleine kinderen. Maar....ook totaal ander werk wordt door haar gemaakt. Ze is opgegroeid in Den Haag en wat ze hier in Brabant heel erg mist is de zee. Vandaar dat ze is begonnen aan een serie abstracte zeegezichten. De schilderijen in de kleuren van de Noordzee geven haar een gevoel van rust en ruimte. In het Oude Kerkje zullen zowel portretten als zeegezichten van haar te zien zijn. 

Gerda van de Velde 

Gerda van de Velde (1952) woont en werkt in Veldhoven, Nederland. Gerda is in 2013 afgestudeerd aan de academie voor schone kunsten in Arendonk, België. Natuur, architectuur en haar fotografie passie zijn de inspiratiebronnen voor haar schilderijen. Met gescheurde vormcomposities en kleur keuzes wordt  eerst van het thema een collage gemaakt.  Vervolgens wordt de collage veelal in olieverf op paneel of doek geschilderd. Er wordt ook gebruik gemaakt van allerlei materialen waardoor het werk extra dimensie krijgt. Gerda werkt ook in opdracht. Eventueel wordt de beoogde locatie voor het nieuwe schilderij bezocht en wordt in nauw overleg met u afmetingen, kleurstellingen en mogelijke onderwerpen of thema’s voor het schilderij besproken. Dit kan bijvoorbeeld ook een, voor u waardevolle foto zijn die u wilt laten abstraheren. Als tweede stap wordt een collage gemaakt. Bent u tevreden over het concept dan wordt van de collage vrijblijvend een schilderij gemaakt 

Grazyna Lemmens  ( Darlowo, Polen 1959)

Vanaf 1996 woont Grazyna in Hilvarenbeek. Zij kreeg vanaf die tijd privéles schilderen om haar talent te onderzoeken. Aangemoedigd door deze lessen besluit ze naar de Academie voor Schone Kunsten in Arendonk te gaan. Na vijf jaar behaalt ze haar diploma en doet er de Specialisatiegraad  richting schilderen achteraan. In 2015 studeert zij af. Daarna neemt zij een kleine schilderpauze en schrijft ze een boek  over  haar leven  en dat van haar familie tijdens het ziekbed en overlijden van haar  man, die haar altijd aanmoedigde om te schilderen. Dit boek is in het Nederlands en het Pools uitgegeven. Bovendien schrijft ze twee poezie bundels in haar moedertaal het Pools. Grazyna houdt erg van kleur en is hiermee steeds aan het experimenteren, zij laat zich inspireren door kunstenaars als bijvoorbeeld  Kandinsky, Appel en van Gogh.  Zij werkt met olieverf, acryl- en plakkaatverf en diverse andere materialen. Momenteel is ze veel bezig met vloeibare acrylverf, hierbij zoekt zij de grens op hoe vloeibaar nog te verwerken is en hoe dit te vermengen.

Marleen Sanders ( Reusel 1961)

Geboren in het laatste huis voor de Belgische grens met Arendonk , waar ook het café van haar grootouders gevestigd was, beleefde zij haar kinderjaren. De ene buur was het bos met al zijn vrijheid en spelmogelijkheden maar dat ook iets onheilspellends had, de andere was het cafeetje met al zijn, vaak vreemde, gasten. Een omgeving die zeer tot de verbeelding sprak en nog steeds spreekt. De dromen van een kind, de aandoenlijkheid en de melancholie van de mens met al zijn verhalen en tradities is een terugkerend thema in haar werk, waarbij sfeer van groot belang is. Van nature zoekt Marleen altijd naar verbinding tussen mensen onderling en de mens en de natuur. Zij steekt beelden van vroeger in een eigentijds en uniek jasje, dit doet zij eventueel ook in opdracht. Haar werk bestaat uit acryl- en olieverfschilderijen, collages en  3D-collages. Kleur is iets wat Marleen niet schuwt , maar ook met beperkt palet kan iets treffends ontstaan. Alsof het één eigenlijk niet kan zonder het ander,  ofwel de tegenpolen toch ergens te verenigen moeten zijn ….  Het inzicht dat juist die grens een grenzeloze inspiratiebron is voor haar visie en werk ontdekte Marleen tijdens haar studie aan de Academie voor Schone Kunsten in Arendonk waar zij in 2016 de specialisatiegraad Schilderen voltooide.