The sound of silence

26 t/m 28 maart 2016

Deelnemers

Els Mak-Denissen en Dawn-Marie Mak-McMannus

schilderijen,linosneden, houtkool tekeningen en wandkleden

Deze tentoonstelling, toepasselijk te zien binnen de muren van een kerk, is een hommage aan de ervaring van stilte, maar ook een herinnering aan het bestaan ervan.

Ons dagelijkse leven is in toenemende mate gevuld met geluid/drukte, maar anderzijds neemt de behoefte aan stilte ook toe. Wellicht dat het werk van Els Mak-Dennisen en Dawn-Marie Mak deze stilte ervaring kan bieden. Maar ook zij erkennen dat de ervaring van stilte niet kan worden opgedrongen. Het is aan eenieder stilte momenten te erkennen als we ze tegenkomen, ook al zijn ze soms vluchtig.

ELS MAK-DENNISEN
De wandkleden van Els Mak worden geweven op grote weeframen met samengestelde gehaakte draden van wol, katoen, linnen en polyester en soms van zijde, tussen een schering van katoenen draden met een afstand van 1 cm die opgespannen zijn op een weefraam. Hierdoor ontstaan kleurschakeringen en door de samengestelde draden een extra gelaagdheid in het uiteindelijke wandkleed.
Nadat Els een opleiding in keramiek in Gouda had afgerond raakte ze geïnteresseerd in volkskunst en kreeg ze belangstelling voor weefkunst van Navajo, Shoowa, Papunya en Ndebele.

Twee jaar geleden had ze al eerder een expositie in het Oude Kerkje te Middelbeers met zo’n 18-tal wandkleden geïnspireerd op dit soort volkskunst. Nu exposeert ze nieuw werk dat past in thema’s “Licht”, “Aarde” en “Woest’, gemaakt als onderdeel van de voorronden van Zomerexpo’s van het Gemeentemuseum te Den Haag. Verder hangt er werk dat ze maakte voor de expositie “Natuurpoort 2014 Valkenswaard” en de “Atelierroute 2015 Valkenswaard” en werk daarna dat gebaseerd is op eigen thema’s, “Van Gogh”, “Grand Canyon” en “Wijnvelden in de Elzas”. 

DAWN-MARIE MAK (www.dawnmariemak.com)
Dawn-Marie Mak is afgestudeerd aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag in de zomer van 2015. Ze heeft in de afgelopen periode onder andere tentoonstellingen gehad in het museum voor Religieuze Kunst in Uden, expositieruimtes in Voorburg, Zoetermeer en Wassenaar en een solo tentoonstelling in het gebouw van de Sociaal Economische Raad (SER).

Volgens Dawn-Marie Mak zijn herinneringen geen statische bevroren momenten in het verleden, maar meer afbeeldingen die in ons hoofd rondwaren, die we ook zelf continue aanpassen en vervormen. Deze afbeeldingen komen weer tot leven in haar (soms) sprookjesachtige houtskool tekeningen, schilderijen en teksten. Haar werk vormt een verzameling van deze fragmenten.   

Voor Dawn-Marie is het geheugen een plaats van stilte die we alleen kunnen bezoeken als we er zelf ruimte voor maken. Soms zijn het voorbijgaande en onverwachte beelden, zoals het landschap dat aan ons voorbij raast als we door een autoraam tijdens het rijden naar buiten kijken. Als we ons hoofd op dat moment vrij maken, dan stellen we ons zelf open voor het verleden, en creëren we ruimte om het te ‘herleven’.